کتابخانه عمومی اعتمادیه همدان

شماره تماس کتابخانه:08138241222

کتابخانه عمومی اعتمادیه همدان

شماره تماس کتابخانه:08138241222

به وبلاگ کتابخانه اعتمادیه خوش آمدید
طبقه بندی موضوعی

معرفی کتابی از منابع جشنواره رضوی

يكشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۵ ب.ظ

معرفی کتاب از زبان نویسنده:

به سپیدی یک رویا» رمانی است مرتبط با حضرت معصومه(س) خواهر بزرگوار علی بن موسی الرضا(ع) به قلم فاطمه سلیمانی ازندریانی که از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه بازار کتاب شده و نویسنده به خوبی توانسته از پس ژانری که در آن قلم زدن کار آسانی نیست بر بیاید.


*****
تمام اتفاقات اصلی و روایات کاملاً مستند هستند. حتی در بعضی موارد که اختلاف نظر وجود داشت، سعی کردم معتبرترین واقعه را روایت کنم. برای مثال روایات زیادی بود که حضرت معصومه(س) به همراه برادران و تعداد زیادی از نزدیکانشان به ایران سفر کرده ‌اند و در ساوه توسط حاکم ساوه غافلگیر شده و اکثرافراد کاروان در جنگ متقابل به شهادت رسیده‌ اند. در ادامه هم دو روایت وجود داشت. اول اینکه حضرت از شدت غم شهادت برادرانشان دچار بیماری شده‌ اند و دوم اینکه ایشان را مسموم کرده‌ اند، که با مطالعه متمرکز روی این بخش به این نتیجه رسیدم که جنگ ساوه و همینطور مسمومیت حضرت سندیت ندارد.

*****
در زمان نگارش رمان، تعمداً حتی از متون مشابه هم فاصله گرفتم تا حتی المقدور داستان یک اثر مستقل باشد و شباهت محسوسی به آثاری از این دست نداشته باشد. خصوصاً در مورد زبان روایت. اما بعد از اتمام نگارش اولیه، جناب سید مهدی شجاعی و جناب سید مجتبی حسینی، کتاب را مطالعه کردند و نکاتی را تذکر دادند. که اتفاقاً بعضی از این نکات تخطی‌ های جزئی از خط قرمزها بود که باعث حذف چند صفحه از کتاب و اضافه شدن چند نکته به کتاب شد. اما خوشبختانه هر دو بزرگوار نثر و نحوه روایت کار را پسندیده بودند.

*****
حذف کردن آن چند صفحه سخت‌ ترین و تلخ‌ ترین اتفاقی بود که در حین نگارش این رمان اتفاق افتاد. چون برای جمله به جمله کتاب زحمت زیادی کشیده بودم. اما گاهی پیش می‌ آید که باید یک چیزی را برای چیز بهتری فدا کنیم. با اینکه واقعاً ناراحت کننده بود، اما به لطف پروردگار بعد از انتشار کتاب، به این نتیجه رسیدم که حذف آن چند صفحه بهترین تصمیمی بود که گرفتم. چون در مقایسه با متن اولیه یکدستی و صمیمیت بیشتری دارد.

*****
تعداد کتاب‌ های مستندی که در مورد حضرت معصومه(س) نوشته شده، بسیار زیاد است. اما بهتر است بگوئیم بیشتر کتاب سازی شده تا کتاب نویسی. تعداد زیادی کتاب با اسامی متفاوت اما متن‌ کاملاً مشابه و اطلاعات بسیار بسیار اندک در مورد زندگی حضرت معصومه(س)، که این اندکی اطلاعات من را وادار به مطالعه گسترده ‌تر کرد. مطالعه درباره نزدیکان حضرت، مطالعه درباره حضرت موسی‌ بن جعفر(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع).


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۱۰
کتابخانه عمومی اعتمادیه کتابخانه عمومی اعتمادیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی